Apple pie


Cum i-am putea ura toamnei un ”Bun venit” mai frumos decât gătind ceva specific acestui sezon? Tartele pe care le-am făcut zilele astea strigă după scăderea temperaturilor și după aerul răcoros de toamnă. 
Da, locuiesc la mare, dar nu sunt fana verii și a mării, ci a iernii și a muntelui (ah, Rarău).
În următoarele două postări vă arăt clasicele Apple pie și Pumpkin pie. Azi încep cu tarta cu mere, încerc să păstrez măcar ordinea în care le-am gătit.


Trebuie să recunosc că mereu am avut o oarecare frică în ceea ce privea aluaturile. Am avut experimente reușite, altele în care am eșuat, dar nu mă dau bătută, le refac până ies exact pe gustul meu. 
Am început prin a căuta o mulțime de rețete pentru crustă, ceea ce nu e tocmai ușor. Peste tot am citit același lucru: e foarte simplu de făcut, e un aluat de tartă franțuzesc (pâte brisée), nu e nevoie să respecți rețeta întocmai, ci trebuie să simți aluatul la mână, să știi când să te oprești din a adăuga apă, să menții aluatul rece și cam atât. Totul simplu și frumos până aici, dar apoi am văzut diferențele ... rețetele variau foarte mult în gramaje. Mai mult zahăr, mai puțin unt, mai multă făină, mai puțină apă, cu ou, fără ou. 
Omg, eram sigură că nu îmi va ieși. Respiră, Oana, trebuie să o scoatem la capăt ... mă încurajam singură. 

Până la urmă am notat mai multe rețete, dar sincer nu mai știu de pe ce site e cea pe care am folosit-o. Vă las un video care m-a ajutat foarte mult să înțeleg toți pașii ce trebuie urmați. Stephanie explică rețetele atât de bine încât nu mai ai nevoie de alte detalii. 


Ca umplutură am văzut că majoritatea folosesc merele tăiate bucăți, amestecate cu zahăr, mirodenii și amidon alimentar, însă eu am rămas la vechea metodă învățată de la mama (vezi #mamagătește). Pentru diverse plăcinte sau prăjituri, ea taie merele în bucăți mici sau le dă pe răzătoare, apoi le călește cu puțin zahăr si mirodenii, fix asta am făcut și eu acum. 

Crustă:
- 375 g făină
- 15 g zahăr
- un praf de sare
- 150 g unt 
- 75 ml apă
- 5-10 ml zeamă de lămâie
- 1 ou 

Umplutură:
- 5 mere Jonathan 
- zahăr după gust
- mirodenii (scorțișoară, nucșoară, cuișoare, cardamon)

1. Pentru a face crusta am urmat pașii pe care i-ați văzut și în acel video. Spre deosebire de Stephanie, eu aveam în rețetă și un ou. 
Începe prin a-ți pregăti toate ingredientele:
- amestecă făina cu sarea și zahărul direct în robotul de bucătărie
- taie untul bucățele și ține-l la frigider/congelator pentru 10/5 minute
- amestecă un ou cu o lingură de suc de lămâie și 75 ml apă

După ce am pregătit cele de mai sus am pulsat de cateva ori amestecul de făină, zahăr și sare, am adăugat untul și am pulsat din nou de câteva ori până s-a mărunțit bine, apoi am turnat puțin câte puțin din amestecul de apă, ou și lămâie. 


Am făcut de două ori aluatul acesta, însă niciodată nu am folosit tot amestecul lichid din bol. Îți recomand să te uiți la acel video pentru a vedea textura pe care trebuie să o aibă compoziția. Restul de ou l-am folosit pentru a glazura tarta înainte de coacere. 

2. Formează o bilă din aluat, împarte-o în două părți nu chiar egale (vei avea nevoie de mai mult aluat pentru bază și mai puțin pentru decor), învelește-le în folie alimentară și ține-le la frigider 30-60 min.

3. Între timp te ocupi de mere. Eu le-am tăiat cubulețe și le-am călit pe foc mic cu zahărul și mirodeniile (un mix de condimente pentru vin fiert pe care le-am dat prin râșniță). În final am amestecat totul cu 3 linguri de dulceață de gutui pentru un plus de aromă.

4. Lasă compoziția de mere să se răcească, scoate prima jumătate de aluat din frigider, întinde-o cât să fie mai mare decât tava pe care o folosești, apoi așează cu grijă aluatul în tavă, presând marginile pentru a le da forma dorită. Mulțumesc pentru cadou, Laurici. 
Toarnă compoziția de mere, apoi decorează tarta cu jumătatea cealaltă de aluat. Aici ai o varietate de opțiuni. Eu am ales să fac acel grilaj deasupra, mai exact ”lattice top”.

5. În final am uns totul cu oul rămas de la pasul 1, am presărat puțin zahăr vanilinat amestecat cu scorțisoară și am ținut-o la cuptor pentru 30-40 de minute, foc mediu. 

6. Cea mai grea parte este să aștepți să se răcească, vorbesc din experiență.






Acum abia aștept să vină iarna și să fac din nou această rețetă. Până atunci vă urez poftă bună și o toamnă frumoasă! 

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu